Geplaatst op: 16 mei 2019

Roald van Oosten is componist voor theater en film en werkt mee aan TECH II. Met zijn band Caesar speelde hij op Lowlands en Pinkpop en nam hij een album op met Steve Albini (Nirvana, Pixies) in Chicago. Begin 2019 maakte Roald in opdracht van The National Theatre in Londen muziek voor het nieuwe toneelstuk van Martin Crimp: When We Have Sufficiently Tortured Each Other, geregisseerd door Katie Mitchell met Cate Blanchett in de hoofdrol. Recent maakte Roald de muziek voor Ondine (Het Nationale Theater), The Crow Knows Where The Children Go (Zuidelijk Toneel) en Zohre en Als ik de liefde niet heb (Marjolijn van Heemstra / Theater Rotterdam).

Hoe ken je Firma MES?
Firma Mes heb ik via Lindertje leren kennen. Ik zag haar lang geleden een performance doen waarbij ze met wat mensen geweldig meerstemmige liedjes zong. Wat ik mentaal noteerde, omdat ik altijd fictieve nieuwe bands wil oprichten met mensen, maar haar jaren en jaren later bij een optreden van mij pas weer tegenkwam.

Wat betekent technologie voor jou?
Ik heb er een haat-liefde verhouding mee. Ik ben een sci-fi nerd, maar ook een techno-beet. Hoe gebruikersvriendelijker het wordt -dus als ik het zelfs snap – hoe linker het is denk ik. Tot we niets meer hoeven te doen en dan is het voorbij met de mens denk ik.

Wat is jouw inbreng in de voorstelling?
Ik heb de songs geschreven en geproduceerd, uitgaande van het concept, teksten en briljante ukelele schetsen van Lindertje.

Hoe is het om dit samen met Lindertje te doen?
Fijn. Ze is muzikaal vrij onbevreesd, wat je wel nodig hebt om een solo ‘musical’ te doen. En ze is even eigenwijs als ik, wat ik interessant vond.

Welk nummer uit TECH II is jouw favoriet?
‘What Is Real’, een 100 % musical song waarbij hopelijk iedereen moet huilen.

TECH II is van 14 t/m 16 mei te zien in Zaal 3 in Den Haag. De triple bill met TECH I, II & III vindt plaats op 28, 29 mei & 30 mei in Den Haag en op 4 juni in Theater Bellevue, Amsterdam.