fbpx

Hoe denkt een vis over de toekomst van de mens?

Lindertje Mans neemt je in deze solo mee in een meeslepend gedachte-experiment. Samen met componist Roald van Oosten creëerde ze een intense muzikale performance. Ze transformeert tot een diepzeevis, een ruimtesonde en een menselijke cel: drie personages die hun visie op de toekomst van de mensheid geven. Vanuit het perspectief van deze drie wezens neemt ze ons mee onder, boven en binnenin onze wereld. 

“Beste compositie/ soundscape/ nieuwe muziek voor theater” van 2019.

Volkskrant over The Life And Death Of A Sex Robot

De Gaia Hypothese is geformuleerd door wetenschappers James Lovelock en Lynn Margulis in 1969. Zij stellen dat leven op aarde altijd in stand gehouden zal worden, en beschrijven daarbij alle levende materie op aarde als één organisme. Als we allemaal onderdeel zijn van hetzelfde systeem, misschien kunnen andere delen van het systeem dan vertellen hoe het verder moet met ons?

Dompel je onder in een atmosfeer waarin biologie en filosofie samenkomen in een theatraal concert vol duistere synthpop en spoken word. Een reis door alle lagen van het universum. Een zoektocht naar intimiteit en een nieuwe verhouding van de mens met de wereld.

In The Gaia Hypothesis zetten Lindertje Mans en Roald van Oosten hun succesvolle samenwerking uit TECH: The Life And Death Of A Sex Robot voort. Scenografie en eindregie zijn in handen van Thomas Schoots. De performance is deels Nederlands en deels Engelstalig.

Lindertje Mans studeerde performance aan de Toneelacademie Maastricht en muziektheater aan het Conservatorium in Den Haag. Ze is kernlid en mede-oprichter van Firma MES. 

Roald van Oosten is muzikant en componist. Zijn werk reikt van pop tot duistere soundscapes. Hij begon zijn carrière als frontman van de band Caesar. In 2019 maakte hij bij het National Theatre in Londen de muziek voor het het stuk When We Have Sufficiently Tortured Each Other, in regie van Katie Mitchell, met Cate Blanchett. 

 

“Mans’ onwaarschijnlijk beheerste performance laat het onderscheid tussen mens en geprogrammeerd object geheel en al vervagen, waardoor ze prikkelende vragen oproept over slachtoffer- en daderschap, zelfbeschikking, bewustzijn en objectificatie. (…)Mans’ mini-opera zindert nog lang na.”

NRC over The Life And Death Of A Sex Robot
CREDITS
  • Concept, tekst, performance Lindertje Mans
  • Songs Lindertje Mans en Roald van Oosten
  • Music production, sound design Roald van Oosten
  • Scenografie, eindregie Thomas Schoots
  • Duur 50 minuten
  • Taal Nederlands en Engels