Geplaatst op: 11 november 2014

Tijdens onze research voor TROEP kwamen we in contact met opruimcoach Rineke Zandvoort. Zij heeft ons via Skype allerlei nuttige informatie gegeven, waarvan sommige dingen direct terug zijn te zien in de voorstelling. Op donderdag 27 november is ze aanwezig bij TROEP in Theater aan het Spui en vertelt ze over haar werk in het nagesprek met ons.

Kun je kort uitleggen wat je werkzaamheden als opruimcoach inhouden?

Als opruimcoach help ik mensen bij het opruimen, organiseren en structureren van hun huis, huishouden, administratie of agenda. Ze weten niet zo goed hoe je dat aanpakt of hebben even een steuntje in de rug nodig. Samen gaan we aan de slag. Met praktische hulp, advies en het aanreiken van eenvoudige opruimmethoden help ik hen om op orde te komen. Omdat spullen vaak uitgestelde beslissingen zijn stimuleer ik klanten in het nemen van beslissingen en om los te laten. Overigens is opruimen is niet een doel op zich maar een middel. Het gaat er om dat je je bewust wordt van wat bewaar ik wel of niet en waarom. Een opgeruimde kast, een simpel administratiesysteem of een soepel lopend huishouden geeft je overzicht en rust. Weer blij zijn in je huis of weer plezierig kunnen werken, daar gaat het uiteindelijk om.

'Het is pas teveel als je er last van hebt.'

Rineke Zandvoort

Wat hebben mensen vaak teveel?

Als ik concrete voorbeelden moet noemen dan zou ik zeggen:
–  papier in allerlei vormen zoals tijdschriften, reclame, bonnetjes, boeken, administratieve papieren waarvan de bewaartermijn is verstreken et cetera.
–  goedkope spullen van discountwinkels. Gekocht omdat het zo goedkoop is maar thuis blijkt dat je het niet nodig had.
–  Spullen uit iemands verleden al dan niet met een emotionele waarde. Je kunt niet alles bewaren en de emotionele waarde wordt ook vaak overschat.
–  Dingen voor ‘ooit’. Iets ooit nog willen lezen, doen, gebruiken, maar ooit is tot nu toe nog nooit gebeurd.
–   Servies/keukenspullen en kleding scoren ook hoog.
Overigens is teveel wel een subjectief begrip. Wat voor jou teveel is, is voor een ander prima. Het is pas teveel als je er last van hebt.

Heb je onlangs in je werk nog iets bijzonders meegemaakt?

Laatst was ik voor het eerst bij een mevrouw die hulp wilde bij het opruimen van haar spullen. Stom toeval is het eerste ding wat ze uit een doos pakt, en waarover ze een besluit ging nemen een knuffeldier: een hamstertje in een rad. Die hamster had ze ooit als grapje gekregen omdat ze veel bewaarde (aan het hamsteren sloeg). Door die hamster weg te gooien (een hele lastige beslissing voor haar) zei ze eigenlijk ook ‘ik stop met hamsteren’. Ze zag zelf hier zelf ook wel de humor van in.

Heb je nog een gouden tip voor mensen die willen gaan opruimen?

Begin‼ Begin met opruimen, al is het maar een kwartiertje. Stel het niet (langer) uit. Begin in een leefruimte (de keuken of woonkamer) in plaats van een opslagruimte (de zolder). In de keuken kom je vaker en je zult meer plezier hebben van je opruimacties. Begin met een eenvoudige klus, het hoeft niet groots en zeker niet perfect. (En als je een duwtje in de rug nodig hebt, Jouw opruimcoach helpt je graag op weg).

Wil je in contact komen met Rineke? Mail haar op contact@jouwopruimcoach.nl, bezoek haar website of kom op 27 november naar TROEP.